Čuječnost

Kako pogosto ste v vsakodnevem življenju pozorni na to, kar je pred vami? Na primer, ko se pogovarjate – ali resnično poslušate, kaj pravi druga oseba? Ali vaš um odtava drugam, v misli in skrbi, ki so povsem nepovezavane? Ko hodite po ulici, ali ste res pozorni na okolico in zvok okoli sebe? Ali je vaš um nekje drugje? Morda so vaše oči prilepljene na mobilni ekran …

Ali recimo, ko ste v avtu – ste v celoti pozorni na cesto? Vam misli uhajajo na vse drugo? Če razmišljate ob zastoju v prometu, kako boste zamudili na sestanek ali kaj vse vas še čaka do konca dneva, potem niste prisotni v trenutku in prostoru. Toliko misli in čustev nas “napada” z vseh strani: poglabljamo dogodke iz preteklosti ali se posvečamo skrbem nad nečim, kar se bo (ali se morda niti ne bo) zgodilo v prihodnosti. Ta vaš lasten “pogovor” v glavi lahko zelo oteži ali celo onemogoči vašo zbranost in koncentracijo. V najboljšem primeru niste polno prisotni v sedanjosti. 

Tudi stvari, ki jih hote ali nehote prikličemo v misli, a nimajo nič s tem, kar takrat počnete, nam povzročajo stres. Vse več dokazov obstaja, kako nenehnen stres negativno vpliva na posameznikovo telesno in mentalno počutje. Stres – tudi tak, v katerega nas spravi tavanje po mislih – je povezan s prezgodnjim staranjem, kroničnimi boleznimi, diabetesom, boleznimi srca in ožilja ter rakom. Tudi za številne psihološke izzive, kot so anksiozne motnje, občutki tesnobe in depresija, je mogoče iskati vzroke zaradi stresa.

 Čuječnost (angl. Mindfulness) ponuja alternativo

Številne raziskave potrjujejo, da je čuječnost eden najboljših načinov za premagovanje stresa ter z njim povezanih zdravstvenih tegob. Torej, kaj je čuječnost?

Je namenjanje pozornosti trenutne situacije in okolice. Je je način zavedanja svojega doživljanja brez sodbe, s čim več sprejemanja, odprtosti in radovednosti.

Ko prakticiramo čuječnost (angl. mindfulness), se zavedamo, kako se počutimo ta hip, kaj se dogaja v našem umu in telesu ter okoli nas v vsakem trenutku. Ne gre za nadzor misli ali njihovo zavestno blokiranje. Toda namesto tega ne dovolimo, da se “ujamemo” vanje. Čeprav je čuječnost povezana z meditacijo, pri tem ne moremo govoriti, da je kakršna koli religiozna tehnika, niti, da gre za nekaj, čemur je potrebno posvetiti ure in ure. Preprosto ste v trenutku – “tukaj in zdaj”.

Čuječnost - spremanje uživanje pozornost doživljanje okolice Mind Tectonica
Opaziti sonce, oblake, šelestenje bližnjih dreves, oglašanje ptic – z mislimi uživati v vsej tej lepoti in ne “zbežati” k izzivom, strahovom in skrbem. To je čuječnost.

Programi čuječnosti

Najbolj razširjena sta dva programa čuječnosti: MBSR (angl. Mindfulness-Based Stress Reduction) in MBCT (angl. Mindfulness-Based Cognitive Therapy). Med njima so sicer nekatere razlike, a v jedru je je skupen cilj obeh razviti osebno pozornost s pomočjo rednega prakticiranja do te mere, da postanemo bolj zavedajoči se vsakodnevnega življenja. S tem razvijamo zaznavanje lastnih čustev in občutkov.

Čuječnost je tudi ključna komponenta v psihoterapiji, zlasti pri terapija sprejemanja in spreminjanja (angl. Acceptance & commitment therapy ali ACT) in dialektični vedenjski terapiji (angl. Dialectical behavior therapy ali DBT). A ne glede na psihoterapevtski pristop, je čuječnost eden od osrednjih dejavnikov osebnostnega razvoja. V raziskavi, ki je vključila 8.000 oseb, so dokazali, da imajo programi izvajanja čuječnosti zmeren učinek pri zmanjševanju osebne tesnobe in depresije. Pri več kot 2.000 sodelujočih, ki anksioznosti in depresije nimajo, pa so znanstveniki potrdili velik učinek na zmanjšanje stresa, izboljšanje počutja in kakovosti življenja. Ti učinki so bili vidni še 19 tednov po raziskavi.

Tudi na delovnem mestu

V delovnem okolju čuječnost dokazano zmanjšuje raven stresa in izgorelosti. Dodatno izboljšuje zadovoljstvo in zavzetost pri delu. Zato se vse več podjetij po vsem svetu zaveda tega, mnoga izmed njih prakticiranje čuječnosti pozdravljajo ali celo spodbujajo. Med njimi je tudi Google, ki ponuja svojim zaposlenim posebne tečaje in webinarje na to temo.

Kako začeti?

Najboljše pri čuječnosti je to, da jo lahko izvajate kjerkoli in kadarkoli. In ne stane vas nič, da pozornost privedete nazaj v sedanjost. Potrebna je le vaša volja in nekaj minut časa. Prav ste prebrali – čuječnosti se lahko posvetite od 5 minut do ene ure in še več. A prakticirajte vsak dan! Če je ne izvajate redno, je čisto vseeno, če enkrat to počnete celo uro, nato pa ves teden nič.

Poskusite sami. Konec koncev, najbolje boste čuječnost razumeli, če jo boste izvedli in izkusili.

Ne glede na to, kje ste prav v tem trenutku, bodite enostavno pozorni na svoje telo. Ali ležite? Sedite?

Opazujte, kako dihate. Je dihanje hitro in plitko?

  • null

    Čuječnost

    Nahajate se v tem poglavju

Ključne prednosti čuječnosti

  • Zmanjšanje stresa

    Učinkovito vpliva na telesno in mentalno počutje ter odpravlja simptome stresa.

  • Izboljšuje počutje

    Povrne nam voljo do življenja, vzgoji notranji mir, osredotoča nam miselni tok.

  • Bolje se zavedamo sebe in okolice

    Pomaga nam, da smo dejansko prisotni v času in prostoru, postanemo pozornejši na osebe in vse okoli nas.

  • Redno izvajanje pomembnejše od dolžine

    Raje kot eno uro na vsakih nekaj dni se odločite za krajšo, a redno prakticiranje. Lahko je le nekaj minut na dan, a prav vsak dan.

Članki v kategoriji Čuječnost: