Čustva pri delu – nam sploh pomagajo?

Čustva pri delu - nas sploh pomagajo?

Zakaj so čustva pri delu pomembna? Bi bilo bolje biti kareda hladnokrven in zadržan od trenutka, ko vstopimo v podjetje (kjer delamo, seveda)? Se vam dogaja, da morda vašo dobrodušnost, prijaznost in odkritost drugi izkoriščajo njim v prid? Je čustva pri delu sploh primerno izražati, če gre za zaskrbljenost, jezo ali strah?

 

Čustva pri delu = vsi na kraju zločina

Projekt, na katerem ste trdo delali več tednov, je nenadoma preklican. Sedite na brezplodnem sestanku in obupujete. Stranka se povsem neupravičeno zdere na vas. Vaš prijatelj (in hkrati sodelavec) dobi odpoved. Ali pa, vaš šef vam naloži dodatno delo, četudi ste že s trenutnim preobremenjeni. Vsak se je že znašel v eni od naštetih situacij.

Vaša reakcija na neko stresno situacijo se lahko giblje od kričanja pa vse do skrivanja v kotu, lahko besnite ali se za nekaj dni smilite sebi. A v delovnem okolju, take vrste obnašanja lahko resno škodijo vašemu poklicnemu ugledu in vaši uspešnosti pri delu.

V vse bolj stresnih delovnih okoljih je postalo vse težje tudi nadzirati svoja čustva. Tudi če ste največji “profiji” v samokontroliranju in prikrivanju čustev, se vam še vedno lahko zgodi, da jih izrazite na način, kot si niste želeli.

 

Človeku lahko vzamejo vse, razen temeljne človeške svoboščine, da v vseh okoliščinah izbere svoj odnos do njih, da sprejme lastno pot. Viktor E. Frankl
Človeku lahko vzamejo vse, razen temeljne človeške svoboščine, da v vseh okoliščinah izbere svoj odnos do njih, da sprejme lastno pot. (citat: Viktor E. Frankl)

Kot lepo predstavi ta citat, ne glede na situacijo, imate vedno svobodno izbiro, kako boste reagirali nanjo. Zatorej, kako postati boljši pri upravljanju lastnih čustev? Kako lahko učinkovito izražate čustva pri delu in kaj vam pri tem lahko korenito pomaga?

 

Kaj pa vsa prijetna čustva pri delu?

Preden se lotimo neprijetnih čustev – torej tistih, ki lahko imajo negativne posledice – še nekaj na temo prijetnih čustev pri delu. Žal jih v tem prispevku ne bom potrobneje analiziral. Nekateri boste rekli: “Zakaj mora vse negativno imeti prednost pred pozitivnim?”

Prav imate. Slabe novice se bolje “prodajajo” kot dobre, kritika pogostokrat dobi večjo težo kot pohvala in tudi sami pri sebi se raje osredotočamo na negativno kot pozitivno. To seveda ni prav in upam, da negativno odganjate na najrazličnejše načine.

Resnica pa je, da skoraj nihče ne potrebuje strategije, kako upravljati s čustvi pri delu v primerih, ki izrača prijetna čustva. [Dvomim, da ste med tistimi, ki so od sreče pri delu kdajkoli razbili ali čez okno vrgli delovno opremo. Verjetno tudi niste od silnega navdušenja šefu primazali klofuto.] Občutki sreče, navdušenja, zanosa, sočutja ali optimizma se običajno pač ne izražajo na negativen način. Torej, dokler prijetna čustva pri delu delimo na konstruktiven in profesionalen način, jih je super videti in podoživljati v delovnem okolju. Več o sreči pri delu preberite tukaj.

Občutki sreče, navdušenja, zanosa, sočutja ali optimizma se običajno pač ne izražajo na negativen način. Click To Tweet

 

Najpogostejša neprijetna oz. negativna čustva pri delu

Po raziskavi, ki jo je leta 1997 izvedla Cynthia D. Fisher s poslovne šole Univerze Bond (podrobneje o študiji v strokovnem članku), so najpogostejša neprijetna čustva pri delu:

  • frustracije oziroma čustva, ki nas razdražijo
  • zaskrbljenost, nervoza ali živčna napetost
  • jeza ali celo bes
  • nevšečnost ali nemaranje (nečesa ali nekoga) ter
  • razočaranje oziroma nezadovoljstvo.

Poglejmo prvega izmed zgoraj naštetih, v drugem zapisu pa še ostale.

 

Frustracije (tudi tiste, ki nas silno razdražijo)

Za frustracije je značilen občutek razdraženosti, tudi ujetosti, kot da ste obtičali v nečem in tega ne morete premakniti naprej. Obtičati v prometnem zastoju je najlepši primer. Kaj pa v službi? Frustracije lahko občutimo ob marsičem. Denimo, ko sodelavec ni dokončal svoje naloge. Mogoče kdo naprotuje vaši ideji, projektu ali kako drugače zaustavi vaš napredek pri delu? Je morda vaš vodja tako neorganiziran, da bi pravočasno prišel na sestanek z vami? Ste že kdaj obtičali na telefonski liniji ali pa so vas neštetokrat prevezali drugam?

Karkoli je že razlog, je ključnega pomena, da se občutkov frustriranosti hitro zaveste. Z njimi kaseda učinkovito razčistite, saj vas lahko hitro pripeljejo do še bolj neprijetnih čustev, npr. jeze. Kako?

 

  • Ustavite se in ocenite položaj
    Ena najboljših taktik je, da svoje trenutne misli zaustavite in vsaj nekoliko širše pogledate na situacijo. Najprej se je dobro vprašati, zakaj ste razdraženi. Če vam pomaga, si odgovor zapišite – pri opisu pa bodite zelo na natančni. Nato pomislite na eno dobro stvar pri tem. Na primer, če vaš šef zamudi na sestanek, potem lahko zapišete, da ste s tem pridobili še nekaj minut, da se sami pripravite na sestanek. Lahko je tudi, da se lahko še malo sprostite pred dejanskim začetkom.

 

  • Najdite nekaj pozitivnega v situaciji
    Razmišljanje o pozitivni plati celotne zadeve zelo pogosto omogoča videti stvari na drugačen način. Ta majhen korak, ki ga je tu in tam zelo težko narediti, je zlata vreden. Izboljšal bo vaše trenutno razpoloženje. Osebe, ki v vas sprožajo frustracije, verjetno ne počnejo tega namenoma.  Tudi stvari se ne zgodijo zato, da bi vas pri tem dražile prav vas – ni osebne zarote proti vam! Ne ujezite se, pač pa skušajte iti dalje.

 

  • Spomnite se zadnjega primera
    Ko vas je zadnjič nekaj razdražilo, ste situacijo vendarle razrešili kajne? Vaši občutki frustracije verjetno niso kaj dosti prispevali k reševanju takratnega problema. Poskusite iz tega prepričanja sklepati tudi za trenuten izziv, torej, da vam tudi v novi situaciji izražanje frustracij ne bodo kaj prida pomagalo.

 

Ključno je, da se frustracij hitro zaveste. Z njimi kaseda učinkovito razčistite. Click To Tweet

 

 

Prihodnjič?

V naslednjem prispevku torej o zaskrbljenosti, nervozi, jezi, razočaranju in nezadovoljstvu. Do prihodnje srede pa carpe diem in čim manj frustracij. Če pa se te pojavijo, sedaj veste, kaj narediti.