Imeti rad samega sebe (1/5)

imeti rad ljubezen do sebe Mind Tectonica mindtectonica.si

Imeti rad samega sebe

Naj se sliši še tako egocentrično, najprej se začne pri sebi. Vlagati vase najboljše ne pomeni kreme priznanih znamk, luksuznih dobrin ali gurmanskih in wellness užitkov. Začne se pri tem, kakšna oseba želimo biti in kaj moramo storiti, da do tega pridemo. Pri tem vam ne bo pomagala televizija, Facebook ali kaka druga oblika pop kulture, ki ji posvečate dragocene urice.

Ko smo ravno pri pop kulturi: pred leti me je priznani psiholog iz Slovenije presenetil z vrednostno piramido, ki jo je pospremil z zanimivo mislijo, da na vrhu le-te ne sme biti nihče drug kot sam zase. »Skoraj vse sodobne skladbe in ogromno filmov nam skuša prodati lepo lirično besedilo:

‘Brez tebe mi živeti ni’.«

Po vplivom tega drugim dajemo velikokrat preveliko vlogo, ne glede na to, koliko jih ljubimo ali hrepenimo po njih. Koliko je samomorilnost povezana s pop kulturo, ki nam tovrstna besedila vceplja na vsakem vogalu, je težko soditi. Prav gotovo je povezana z več dejavniki, kot so depresija, osamljenost, duševno zdravje ali stresne situacije. Ni zanemarljivo, da se Slovenija kljub statističnemu upadanju samomorilnosti še vedno uvršča v sam vrh med evropskimi državami. Skušal sem se dokopati do mesečnih podatkov samomorov v Sloveniji, a našel le skope podatke, da je še vedno največ samomorov pred/med prazniki. NIJZ celo navaja, da »po statistkah vsak peti človek v nekem obdobju svojega življenja zapade v globjo stisko, depresijo, kar pride še bolj do izraza ob navideznem blišču praznikov. Dostikrat podobe zadovoljnih ljudi v predprazničnih oglaševanjih ustvarjajo iluzoren vtis, da težav ni.«

Hitrih napotkov za posameznikovo duševno zdravje in stanje, kjer sebe lahko ima res rad, ni. Vsaj ne, da bi veljali za poenostavljeno formulo, ki bi enako delovala na vsakogar. Prosim ne jemljite naslednjih vrstic kot zdravilo za vaše težave (v kolikor ste se znašli v stiki, kliknite tukaj).

 

Vseeno pa – dovolj opogumljen in opremljen z lastnimi izkušnjami – lahko delim z vami, kaj pomeni imeti rad sam sebe:

  • Postavite sebe na prvo mesto.

Če niste starš malih nadobudnežev (ki vam ne pustijo niti pet minut samote niti v kopalnici), to lahko storite sila preprosto. Odločite se za čas zase! Vsak potrebuje trenutke, preživete s samim seboj, tudi najbolj družabni. Posvetite se samemu sebi, čeprav morda s tem razočarate druge ali ste zaradi tega malo manj priljubljeni. Čas zase namenite res sebi – in ne še televiziji, Facebooku in vsem ostalim človeškim in elektronskim motilcem. Le tako lahko povsem umirite svoje misli. Enkrat vam bodo odtavale v navdihujoče ideje, drugič v ekstremne domislice, spet kdaj drugič preprosto na nič. Tudi nič je lahko zelo veliko. Meditacija je eden od najboljših načinov sproščanja, a pogosto ob meditaciji najprej pomislimo na menihe iz Daljnega vzoda, v drži, ki se masikomu zdi čudna. A meditacija je lahko tudi precej enostavna – če se za nekaj minut odmaknemo od vsega “ponorelega” sveta in se posvetimo samemu sebi, svojim mislim, osredotočenim na dihanje, čute, energijo in žar v sebi.

 

  • Vaše telo je barka, ki nosi vse ostalo v vas.

Ne pozabite, da vse, kar vlagate v telo (hrana, pijača, športne aktivnosti, spanec in znanje, pa tudi cigaretni dim ali prekomerno uživanje v tem in onem), vse prihaja tudi iz vašega telesa.

Garbage in – garbage out. (v prevodu Smeti noter – smeti ven)

Zato razmislite, kaj vlagate vase – tako ali drugače. Jeste hrano, ki vam bo tudi dolgoročno zagotovila ustrezno razmerje vseh potrebnih vitaminov in hranilnih snovi, ali vas bo zasičila z maščobami in prekomerno glokozo? Koliko gibanja namenite dnevno svojemu telesu? Koliko ur preživite na svežem zraku? Kaj lahko pri tem spremenite, da bo zdrav duh res v zdravem telesu? Veliko. In vedno lahko še kaj izboljšate.

  • Ne primerjajte se z drugimi, primerjajte se s samim seboj.

Ste zaskrbljeni zaradi napak, ki ste jih storili v preteklosti? Kaj pa, če nanje gledate kot na izziv za naprej? Kaj ste se naučili iz teh napak? Kako lahko to znanje uporabite kot priložnost zase, za razvoj prihodnosti? Prepričan sem, da ste tudi zaradi vsega, kar se vam je zgodilo v preteklosti, boljša osebnost – le najti je potrebno ta vir podatkov.

In ne, vir podatkov niso drugi!

Lahko z vami delijo znanje in izkušnje, a vse, kar premorejo drugi, ni in ne sme biti merilo za vas. Jahta ob obali, nov avto, kotna pisarna ali vse, s čimer bi vam lahko vzbujalo zavist – poskusite zanemariti.

 

 

  • Počnite tisto, kar vas dela prav to, kar ste.

Pogostokrat se zgodi, da dneve priživimo tako, da izvajamo ponavaljajoče operacije za tiste, ki jih imamo radi, ali tiste, za katere moramo opraviti delo. Ne trdim, da je s tem potrebno prenehati (v takem primeru bi se obsodili na karierni, partnerski in še kak drug polom), vseeno pa se je potrebno zavedati, da je vsak dan, preživet izključno za druge, izgubljen. Odkrite staro ljubezen v tem, kar vas veseli, pa naj bo to kava s prijateljico, kvačkanje, šah ali razposajena igra z otroci (če v tem tudi vidite vir energije zase, npr. igrivost). Bodite toliko odkriti do sebe, da ustvarjate samega sebe – to, kar vas dela prav takšnega, kot želite biti, ali kot ste si vedno želeli, pa za takšne aktivnosti vedno zmanjka časa. Čas, ki ga namenite sebi zato, da ste to, kar čutite v sebi, je najboljša investicija vase – vliva vam dodaten vir energije, smisel in vedrino.

Osmislite si svoje življenje! Komu lahko pomagate v soseski, v klubu, združenju ali organizaciji (tudi v službi)? Kako lahko prispevate družbi? Višji cilji, še posebej če so skupni isti interesni skupini, v katero ste vključeni, vam lahko še dodatno pripomorejo k vašemu udejstvovanju, sreči in osebnemu zadovoljstvu.

 

 

  • Zavedanje lepih stvari okoli sebe.

Bodite pozorni na svet okoli sebe. Poznam nekaj oseb, ki ne znajo opisati niti lastne pisarne, četudi v njej preživijo dneve in tedne (Kakšen je okvir slike na steni? Katera vrsta rož je v pisarni? Pogled na kateri hrib ali goro imate skozi okno?) Naj bo še tako banalna stvar – pogosto se ne zavedam niti stvari, kaj šele čustev oseb, podrobnosti trenutkov. Kdaj ste bili nazadnje v gozdu? Na travniku? Kaj ste počeli takrat?

Začnite se torej zavestno prepoznavati majhne pozornosti, v kateri lahko vidite vso lepoto. Naj bo izraz na obrazu otroka, počutje sodelavca ali tišina v gozdu. Ustvarite si sebi lasten kotiček za dobro počutje. Vanj se lahko vračate kadarkoli ali samo takrat, ko ga potrebujete. A ta kotiček mora biti vaš osebni stik s svetom, kraj, ki ga vzamete le zase. In nato ga zaznavajte z vsemi čuti, ne samo z očmi. Zaprite oči in poslušajte. Vonjajte in poskusiti čutiti toplino, mir, spokojnost ali strast v okolici.

 

 

V naslednjem prispevku: Imeti rad svoje najbližje (2/5)